Δημιουργώ καινούργιες λέξεις (2013 - 2014)

words afisa

Τίτλος    ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ -
Η ΟΜΟΡΦΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Σχολικό Έτος    2013 - 2014
Υπεύθυνοι Καθηγητές

   κα.  Γουβέλη Παναγιώτα,  ΠΕ02   -  Συντονίστρια

   κος Γεωργακόπουλος Κωνσταντίνος,  ΠΕ04.01

   κα.  Λασπιά Χαραλαμπία,  ΠΕ19

   κος Παπαγιαννακόπουλος Δημήτριος,  ΠΕ17.02

Ομάδα Εργασίας    23 μαθητές και μαθήτριες από τη Β' και τη Γ' τάξη

Στόχοι

   Οι μαθητές πρέπει να:

  • προσεγγίσουν επιστημονικά την ελληνική γλώσσα (την ιστορία, την ετυμολογία, τη γραφή – τα αλφάβητα, τους μηχανισμούς δημιουργίας λέξεων).
  • προσεγγίσουν εμπειρικά τη γλώσσα συλλέγοντας γλωσσικό υλικό από τον κώδικα επικοινωνίας των νέων, την αργκό, τις επείσακτες γλώσσες (τσιγγάνικη), τη γλώσσα των Η/Υ.
  • δημιουργήσουν μέσα από το παιχνίδι καινούργιες λέξεις αξιοποιώντας τους μηχανισμούς της παραγωγής και της σύνθεσης και καλλιεργώντας τη φαντασία και την επινοητικότητά τους.
  • αξιοποιήσουν καλλιτεχνικά τα αποτελέσματα της έρευνας και της δημιουργίας λέξεων στις εικαστικές τέχνες, στη φωτογραφία, στην ποίηση, στο θέατρο (συγγραφή και ερμηνεία).
  • καλλιεργήσουν την πρωτοβουλία και την αυτενέργεια στηριζόμενοι στις δικές τους επιλογές διαχείρισης του υλικού και των μέσων που έχουν στη διάθεσή τους .
  • οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας.

words photo

Λίγα λόγια για το πρόγραμμα...

     Οι μαθητές και οι μαθήτριες της πολιτιστικής ομάδας μας υπό την καθοδήγηση των τεσσάρων υπεύθυνων για το πρόγραμμα καθηγητών τους αφέθηκαν να απολαύσουν τη μαγεία της γλώσσας μας πέρα από τα στενά καθορισμένα πλαίσια των γλωσσικών μαθημάτων. Mε κέφι, όρεξη και διάθεση για δημιουργία προσέγγισαν τη διαχρονική αξία της ελληνικής γλώσσας και κυρίως τη δημιουργική της διάσταση. Μέσω της έρευνας, του παιχνιδιού και της τέχνης είχαν τη δυνατότητα να μπουν στη δημιουργική περιπέτεια να φτιάξουν δικές τους, καινούργιες λέξεις και παράλληλα να υποδείξουν το επικοινωνιακό πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσαν αυτές να χρησιμοποιηθούν γράφοντας ποιήματα και θεατρικά κείμενα.

     Ωστόσο, το ταξίδι ήταν εξίσου συναρπαστικό και για τους εκπαιδευτικούς, αφού οι συνοδοιπόροι μαθητές τούς «μύησαν» στα μυστικά του νεανικού κώδικα επικοινωνίας και στη γλώσσα της τεχνολογίας δημιουργώντας ταυτόχρονα τις κατάλληλες συνθήκες, ώστε η προηγούμενη γενιά να προσεγγίσει, να γνωρίσει και να εκτιμήσει τον τρόπο σκέψης και έκφρασης της νεότερης γενιάς.

     Πλουσιότεροι πια όλοι σε εμπειρίες και γνώσεις, δεξιότητες και ταλέντα αλλά κυρίως σε συναισθήματα χαράς και ικανοποίησης από τη συνεργασία με τα μέλη της ομάδας και την ολοκλήρωση της γλωσσικής περιπλάνησής μας σας παρουσιάζουμε σήμερα τη δουλειά μας. Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να πούμε ένα μεγάλο «μπράβο» και ένα θερμό «ευχαριστώ» τόσο στα παιδιά της πολιτιστικής ομάδας όσο και στα υπόλοιπα παιδιά, στον Διευθυντή και στους εκπαιδευτικούς του Σχολείου μας που μας συμπαραστάθηκαν και μας βοήθησαν με οποιονδήποτε τρόπο στο έργο μας.

 

Η Παρουσίασή μας

 

ΔΡΑΣΕΙΣ

1.  Σύνταξη και επεξεργασία σχετικού Ερωτηματολογίου.

Καταρτίσαμε ερωτηματολόγια προκειμένου να ερευνήσουμε τη χρήση του νεανικού κώδικα επικοινωνίας, τα υποβάλαμε στους μαθητές του Σχολείου μας και έπειτα από κατάλληλη επεξεργασία των στοιχείων δημιουργήσαμε γραφήματα. Τα πορίσματα της έρευνάς μας τα συμπεριλάβαμε στο περιοδικό μας με τον τίτλο «Το γλωσσο – ύλικό μας». Επίσης, αναρτήθηκαν στους τοίχους του Σχολείου μας.

Ερωτηματολόγιο - Γραφήματα

 erotimatologio1      erotimatologio2      erot results

 

2.  Συγγραφή βιβλίου: «Περιδιαβαίνοντας στην Ελληνική γλώσσα. Μια περιπλάνηση στον χρόνο και στον χώρο.»

Τα στοιχεία και το γλωσσικό υλικό που συγκεντρώσαμε το συμπεριλάβαμε με τη μορφή μικρών λεξικών στο βιβλίο μας με τον τίτλο «Περιδιαβαίνοντας στην Ελληνική γλώσσα. Μια περιπλάνηση στο χώρο και στον χρόνο.». Αναλυτικότερα, το βιβλίο περιλαμβάνει μια σύντομη αναδρομή στην ιστορία στης Ελληνικής Γλώσσας, γλωσσικό υλικό από τον κώδικα επικοινωνίας των νέων, την αργκό της τεχνολογίας και τα Ρομανί (γλώσσα των Ρομά από την περιοχή των Άνω Λιοσίων) καθώς και ένα λεξικό με τις καινούργιες λέξεις που δημιούργησαν κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Από το βιβλίο, το οποίο βρίσκεται στην βιβλιοθήκη του σχολείου μας σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή, παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια αντιπροσωπευτικά αποσπάσματα:

greek lang

 

3.  Έκδοση περιοδικού (τεύχος 1ο): «Το Γλωσσο-ύλικό μας»

Συντάξαμε άρθρα σχετικά με τη γλώσσα, τις δράσεις και τις εμπειρίες μας από το πρόγραμμα και τα παρουσιάσαμε σε ένα περιοδικό με τον τίτλο «Το Γλωσσο–ύλικό μας».

first page

 

4.  Κατασκευή παιχνιδιού: «Τ.Ν.Τ. - Τριπλός Νεολεξουργικός Τροχός»

Κατασκευάσαμε ένα παιχνίδι με το όνομα «Τριπλός Νεολεξουργικός Τροχός» (Τ.Ν.Τ.), το οποίο έχει ως στόχο τη δημιουργία καινούργιων λέξεων, ορίσαμε τους κανόνες του και παίξαμε με τους συμμαθητές μας στο μικρό ενδοσχολικό πρωτάθλημα που διοργανώσαμε. Το παιχνίδι συνοδεύεται από εγχειρίδιο χρήσης και σχετικό λογισμικό.

  tnt manual   tnt software  tnt

 

5.  Δημιουργία καινούργιων λέξεων

Δημιουργήσαμε καινούργιες λέξεις και παίξαμε με αυτές σε παιχνίδια λέξεων που εμπνεύστηκε η ομάδα μας. Όπως, το βροχόλεξο, το τοιχόλεξο, το ιστόλεξο και άλλα. Τα αναρτήσαμε στους τοίχους του σχολείου και έπαιξαν όλα τα παιδιά. Συνεργασίες, διαρροές και μυστικές αποκαλύψεις παντού…

           kataskeyes              paixnidia

 

6.  Συγγραφή Ποιημάτων

poem1      poem3      poem2

poem4

 

7.  Δημιουργία Κόμικς

8.  Δημιουργία Βιντεοκλίπ με τίτλο "Το όνομά σου"

Ερευνήσαμε την προέλευση των ονομάτων μας και εκφραστήκαμε εικαστικά σχετικά με αυτά παρουσιάζοντάς τα και με grafity. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας παράλληλα με τις εικαστικές δημιουργίες μας συμπεριλήφθηκαν σε ένα video clip το οποίο πλαισίωσε το τραγούδι «Το όνομά σου» που γράφτηκε από την καθηγήτρια κα. Λασπιά, σχετικά με τα ονόματα, μελοποιήθηκε από τον καθηγητή Μουσικής, κύριο Καραδοσίδη Νικόλαο, και ερμηνεύτηκε από μέλη της ομάδας μας.

names

9.  Οπτικοποίηση του αποσπάσματος «Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική» από το έργο του Οδυσσέα Ελύτη «Το Άξιον Εστί».

Μελετήσαμε το απόσπασμα «Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική» από το έργο του Οδυσσέα Ελύτη «Το Άξιον Εστί» («Τα Πάθη», ψαλμός Β΄) και εντοπίσαμε τις καθοριστικές στιγμές του ελληνισμού, τα στοιχεία που επηρέασαν την ελληνική γλώσσα και τους παράγοντες που τη διαμόρφωσαν. Τα αποτελέσματα της μελέτης μας τα συμπεριλήφθηκαν σε μια οπτικοποίημενη παρουσίαση του ποιήματος σε αρχείο power point.

10.  Θεατρικό Εργαστήρι

Το γλωσσικό υλικό που συγκεντρώσαμε το αξιοποιήσαμε στη συγγραφή τριών θεατρικών σκετς «Και οι θεές φοβέρα θέλουν», «Στα όρια της Βαβυλωνίας» και «Άνω Κατσαμάκι», τα οποία και ερμηνεύσαμε. Επίσης, κατασκευάσαμε και επιμεληθήκαμε τα σκηνικά της παράστασης.

skinika          th book          theatriko

Open source productions